Header image Grand voyage Singapore Italië

HOME ::

Singapore 1

Cruise Singapore Italië 1

Net terug uit Antarctica en nu alweer weg. Het is heel zwaar maar we houden vol!
Na een vlucht van 12,5 uur kwamen we in Singapore aan. Het was een organisatorische puinhoop maar we kregen een luxe hotelkamer en gingen Singapore verkennen. Het was al donker omdat we laat in het hotel waren aangekomen dus we kwamen niet ver. Je bent toch vermoeid na zo’n lange vliegreis en we besloten ergens koffie te drinken en daarna te gaan slapen.

Singapore bij avond

Singapore by night

Om 10.05 uur werd ik wakker omdat ik ’s nachts uren wakker had gelegen dor de jetlag. Ik belde de receptie en hoorde dat het ontbijt tot 10.30 uur was. Razendsnel douchen en aankleden en om vijf minuten voor tijd was ik in het restaurant waar ik ontbijt voor twee pakte. Daarna was er weinig tijd om Singapore in te gaan.
Van 1819 tot 1995 was Singapore Engels (met een tussentijdse bezetting van de Japanners tijdens WOII) en daarna vormen ze een eenheid met andere staten rondom maar ze maakten zich los en het is nu een zeer welvarende stadstaat en het op twee na dichtbevolkste land ter wereld. Ze hebben geen eigen hulpbronnen en moeten het hebben van bedrijven uit het buitenland. De belastingen zijn laag om de aantrekkingskracht te behouden.
Er is heel veel groen en het groeit ook uitbundig. Er wonen 5,8 miljoen mensen maar er verblijven ook 1,7 miljoen vreemdelingen. De Engelse invloeden zijn nog duidelijk zichtbaar, ze rijden er ook links.

Overal tussen de bebouwing veel groen

Zelfs aan de gebouwen

Singapore ligt ook heel dicht bij Indonesië, in 40 minuten vaar je met een ferry naar Sumatra.
Vanaf het schip zie je de verschillende typerende skylines van de stad. Er zijn trouwens heel veel prachtige gebouwen. Wat een geweldige architectuur. Dit alles zagen we vanuit de bus en foto’s zijn dan niet zo mooi vanwege het getinte glas.

Het reuzenrad n de haven mag natuurlijk niet ontbreken

Veelsoortige architectuur

Champignons noemt men ze, het zijn speciale ecopark bomen

Dit hotel heeft als dak een groot schip met veel groen

De skyline van Singaore

In de verte ligt Sumatra

Na het inchecken, gingen we niet door de douane maar besloten met de kabelbaan op verkenning te gaan. Lekker makkelijk en je komt nog eens ergens. We bezochten o.a. Sentosa, een bekend recreatie eiland. We gingen ook met de kabelbaan de berg op en zagen daar een beeld van de Merlion. De Merlion bestaat uit het lichaam van een vis en de kop van een leeuw. Dit wezen is het symbool van Singapore en is op twee plekken in de stad terug te vinden. Het grootste exemplaar staat op Sentosa Island waar wij waren en het is meteen een uitkijktoren. Het mooiste beeld staat echter in Merlion Park waar hij water uitspuugt in de Marina Bay.

Ons schip vanuit de kabelbaan

Het ziet er leuk uit van boven af

Sentosa beach waar wij met de kabelbaan gekomen waren

Ook weer met vele prachtige bloemen

Eén van de enorme winkelcentra in Singapore

De Merlion

Daarna gingen we door de douane en aan boord van de  Costa Victoria, het oudste schip van Costa. Ik had er heel veel slechte recensies over gelezen, maar we werden hartelijk verwelkomd, het inchecken ging vlot en het schip zag er best aardig uit. Vervolgens naar de hut. Mijn caravan is groter en vanaf de deur spring je zo je bed in, maar ja, je bent bijna niet in je hut.

Onze “stateroom” met privé kerncentrale en in de spiegel op de achtergrond ons bed. Waar ik sta, is een klein gangetje waar mijn schouders net tussen passen, met aan de ene kant de kasten en aan de andere zijde de camping badkamer.

Toen naar het zelfbedieningsrestaurant en naar het achterdek. Op het achterdek kunstgras en rode plastic stoeltjes. Dat kunstgras is trouwens wel leuk. We probeerden het voedsel uit van de zelfbediening maar dat was niet om over naar huis te schrijven en bovendien niet warm. Het gewone restaurant waar je bediend wordt, was iets beter maar de bediening was heel traag. Overigens zijn ontbijt en lunch wel redelijk.

Bijkomende kosten maken de reis wel een stuk duurder maar ach, tot nu toe hebben we het wel naar onze zin. Je moet wel vragen of ze je tafel komen schoonmaken, maar het personeel is verder wel vriendelijk en behulpzaam, ook de vertegenwoordigster van Stipreizen. Kortom, alle waar naar zijn geld en het is heel gezellig aan boord.

Sloepenrol aan boord

Vandaag zijn we aangemeerd bij Port Klang. Het is de grootste toegangspoort over het water voor Maleisië en in 2012 was het de drukste containerhaven ter wereld. Vanaf hier kun je ook naar Kuala Lumpur maar wij besloten mensen te zoeken om samen een taxi naar de oude stad van Port Klang te gaan. Lucia had al heel snel mensen gevonden. Maar ja, dit warhoofd had zijn portemonnee in de kluis laten liggen. Gelukkig wilde Gerard, een onzer medereizigers wel wat voorschieten.

Met een taxi reden we naar de oude stad. Daar liepen we wat rond. Op gegeven moment zagen we een Chinese Methodist kerk. We gingen kijken. De kerk was leeg maar in het gebouw erachter was en zondagschool aan de gang. We werden binnen genood en mochten alles bekijken. We kregen een appel en moesten me iedereen daar op de foto. De dame die ons had uitgenodigd vertelde dat er ook nog een moskee was, waar je niet in mocht en een Sikh tempel waar ze niet veel van wist. De dame noemde zich Jessica Lim. Haar Chinese naam is Lim Hooi Leng. Voor ons staat dat achterstevoren. Wij zouden zeggen Leng Hooi Lim.

Samen met Lim Hooi Leng op de foto

De Chinese methodisten kerk

Op deze zondagsschool wordt ook gerekend

Na de moskee gefotografeerd te hebben, dachten we een tempel te zien maar dat bleek een Chinees restaurant te zijn. Maar niet veel later zagen we de Sikh tempel. We werden hartelijk uitgenodigd om binnen te komen. Wel moesten we hoofdbedekking aan maar dat kregen we. Schoenen en sokken uit en we weren naar een tafel begeleid waar we eten en drinken kregen. Het water durfde ik toch niet te drinken en de rauwkost nam ik niet, alleen het gekookte voedsel en dat smaakte goed met een pannenkoekje erbij. We werden ook nog naar de tempel gebracht om die te bekijken. We zagen nog een schilderij van de Gouden Tempel in India. Deze is heel symbolisch, hij heeft vier ingangen om te zorgen dat er geen belemmeringen zijn. Net als Lim Hooi Leng, was men hier uiterst vriendelijk en niets was goed genoeg.

De wasstraat voor auto’s

En hier een oplaadpunt voor de elektrische auto’s

Een van de vele heilige stalletjes

De bbq staat klaar voor vanavond

De bananen groeien in de tuin

Evenals de kokosnoten

Na het bezoek aan de tempel, gingen we in een restaurantje wat drinken, een waar je met dollars kon betalen. Vervolgens namen we een taxi naar de cruise terminal. Hoewel we steeds zeiden dat hij naar de verkeerde terminal ging, reed de chauffeur stug door om er achter te komen dat hij fout zat. Na een lange rit kwamen we eindelijk bij het schip aan. Het was een leuke dag met dank aan Betsy en Gerard.

De Sikh tempel

We zitten aan tafel en zijn zelfs bediend, gelukkig niet door de pastoor

Ik had hem zelf op gedaan

Deze jongeren wilden zo graag op de foto

Een geborduurd doek van De Gouden Tempel

Vlakbij het schip mangroven bij vloed

De mangroven bij eb

Ook aan de overzijde mangrove bossen

Die avond gingen we het bediende restaurant onveilig maken. We deelden de tafel met vier anderen en het was reuze gezellig. De bediening was zozo maar het voedsel was redelijk. Toen ik later naar de receptie liep, was het op verschillende plaatsen aan boord een gezellige boel.
We zouden naar het eiland Penang gaan, maar aan boord kregen we informatie dat dit veranderd was, we meerden aan bij het Langkawi, waar paradijselijk eiland.
Langs de wegen zie je lintbebouwing met woningen, eetstalletjes, restaurantjes, hotels en nog veel meer. Dat was allemaal aan de jungle onttrokken en daarachter tierde de jungle ook welig. Op plaatsen waar men de bebouwing verlaten had, zag je de jungle zijn plekje weer terugveroveren.
Het eiland Langkawi ligt vlakbij de kust van Thailand en staat bekend al het adelaarseiland omdat er zoveel roofvogels rondvliegen. In de bewoonde gebieden zie je ze niet of niet veel. Later bij het schip vlogen er wat rond, maar ja de camera ligt in de hut en aan de telefoon dacht ik te laat. De arenden zijn niet zo heel groot maar wel mooi om te zien. Dat waren overigens de enige wilde arenden die we zagen. Die op de foto’s zijn genomen in een vogelpark dat we bezochten.

Deze arend zat even later op mijn gehandschoende hand

Met wat voer op de hand kwamen ze in groten getale op Lucia af

Ze zijn altijd weer mooi om te zien

De parkieten op mijn hand

In 2007 werd Langkawi uitgeroepen tot een Unesco Geopark. Langkawi betekent ook adelaar, het is het symbool van het eiland In het plaatsje Kuah is er ook een monument aan gewijd. Op “Eagle Square” staat een enorm groot beeld van een adelaar. Het is prachtig en indrukwekkend om te zien.

Speciaal een vorstelling voor ons bij de taxfree shop

Zo loop je Ëagle Square” op

Vooraanzicht van deze mooie grote adelaar

De kop van dichtbij

Tijdens onze exploratie van het eiland hebben we natuurlijk goedkoop taxfree geshopt. Nou ja, we? Het was in ieder geval leuk om daar rond te dwalen. Fantastisch om te zien waren ok de vrijwel lege, witte stranden. Het is een toeristenoord in ontwikkeling met een eigen luchthaven. Het eiland is het grootste van alle Maleisische eilanden en staat ook bekend om de rubberproductie. Er zijn ook veel grotten met o.a. vleermuizen en je vindt er mangrovebossen waar heel veel arenden hun thuis hebben.
Door het heldere en relatief ondiepe water, is het geweldig om hier te snorkelen en te duiken. Helaas was er geen tijd om een duikfles op mijn rug te gespen, ik had het graag gedaan.
Het was echt heel leuk om dit maagdelijke eiland met zijn vriendelijke bevolking te verkennen. Je ziet om je heen overal kleine dichtbegroeide eilandjes en waar je ook kijkt, heel veel oerwoud.

Uitzicht vanaf het schip op het oerwoud

En op de vuurtoren

Vanaf de stranden een prachtig uitzicht

Het is heel rustige op deze mooie stranden

Tot ver in de jaren tachtig was Kuah nog de enige plaats, waar je als toerist of zakenman een slaapplaats kon vinden en heel lang geleden stond het gebied rondom Langkawi nog bekend als een piratengebied. Hierdoor zijn er vele mythes en legenden ontstaan waarvan men tegenwoordig nog steeds verhaalt. Een van de legendes gaat over het ontstaan van de hoofdstad Kuah.

"Er woonden vroeger twee welgestelde families op Langkawi. Een zoon van de ene familie werd verliefd op de dochter van de andere. De ouders van de familie van de dochter waren het er echter niet mee eens en er ontstond een ruzie. Hierbij vlogen de potten en pannen door de lucht en op de plek waar de sauspan landde, werd Kuah gesticht. Het gevecht hield pas op, toen beide vaders in een bergtop waren veranderd"
Bron: Internet

We zijn nu op weg naar Colombo op Sri Lanka en hebben meer dan 1100 nautische mijlen voor de boeg. In die tijd zal de klok voor ons tweeënhalf uur teruggezet worden waardoor het tijdverschil met Nederland nog maar vierenhalf uur zal bedragen. Gelukkig gaat dat met stapjes zodat we straks zonder jetlag in Milaan zullen aankomen.

Vanaf het achterdek een vergezicht op de begroeide eilandjes bij Langkawi